Friday 15 June 2012

Mak Uteh dan anak-anak

Kira-kira sebulan aku berada di Terengganu, rumahku aku telah didatangi oleh seekor kucing bewarna putih. Kurus, tak bermaya...mungkin dah beberapa hari tidak dapat makanan yang mengenyangkan...merengek sayu meminta belas kasihan..aku berikan Uteh makanan dalam tin dan juga kibbles,,gelojoh... terlalu lapar agaknya. Aku periksa badannya,,mata hampir tertutup, badan panas..nasib baik ada antibiotik dalam simpanan aku, lalu aku suapkan ubat tersebut. Aku kira umur Uteh dalam 6 atau 7 bulan...Apabila aku periksa perut Uteh, aku terkejut,,rupa-rupanya Uteh ada anak kecil..ada bekas anaknya menyusu...kesian Uteh,,kecik lagi dah ada anak,,patutlah dia tak bermaya...

Sejak itu, aku pastikan ada makanan di depan pintu rumahku,,Uteh selalu datang makan,,setiap hari aku beri Uteh antibiotik..lama-kelamaan badannya semakin kuat. Aku sentiasa terfikir,,di manakah Uteh sorokkan anak-anaknya..Tiba-tiba satu hari aku terdengar suara anak kucing datang dari sebelah rumahku..tak jauh rupanya Uteh sorokkan anaknya..Entah kenapa satu hari, hatiku terdetik untuk pulang awal...sebaik saja aku tiba di depan pintu pagar rumahku,,,aku ternampak 3 ekor anak kucing keluar dari ruang tempat letak tong sampah dipintu pagar rumah jiranku,,Uteh pulak sibuk melindungi anaknya dan cuba untuk membawa anaknya masuk ke dalam ruangan rumah jiranku..jiranku kata Uteh beranak di porch kereta, dan Uteh telah pindahkan anak-anaknya ke luar...errmmmm..., boleh caya ke??? tapi hati kecilku kuat menyatakan yang jiranku telah meletakkan Uteh di luar rumah...entahlah,,,aku tak nampak..hanya Allah saja yang tahu keadaan sebenarnya...sian Uteh...Kalau aku terlewat sikit je,,aku yakin anak-anak Uteh dah di gilis kereta jiranku dan kenderaan yang lalu-lalang. Aku ambil kotak, pungut anak-anak Uteh yang berkeliaran tu dan bawa mereka masuk ke dalam rumah.

Mula-mula masuk rumah
Anak-anak Uteh agak sihat
Anak-anak Uteh berisi jugalah badannya,,patutlah Uteh kurus kering,,pandai Uteh menjaga anak-anaknya. Uteh ku mandikan,,lap bersih-bersih muka dan telinganya,,tak susah uruskan Uteh ni...agaknya dia tahu dia anak pungut,,
Uteh tak memilih makanan,,apa saja yang kuberi..dia makan jer...

Aku akan jaga kau dan anak-anak kau Uteh setakat yang aku mampu,,kau doakanlah mummy dimurahkan rezeki,,agar mummy dapat menjaga kau dan kawan-kawan kau dengan baik..
 
Bulan, Harry, Amok dan Amoi menerima baik Uteh dan anak-anaknya..tapi untuk mengelakkan kejadian yang tak diingini, aku masukkan Uteh dan anak-anaknya ke dalam sangkar. Uteh akan marah kalau sesiapa mendekati sangkarnya,,maklumlah dia nak melindungi anak-anaknya...sebelum perang dunia ke-3 terjadi,,lebih baik aku ambil langkah berjaga-jaga...jadinya aku akan lepaskan mereka secara bergilir.
Muka boss penjaga kawasan

****
Selamatkanlah kucing-kucing terbiar terutama ibu kucing dan anak-anaknya, kucing yang tercedera..Jangan kedekut untuk memberi mereka makan..merekapun rasa lapar dan dahaga...mungkin hanya kerana kita pernah memberi makan dan minum haiwan-haiwan terbiar dengan ikhlas,,kita akan terhindar dari azab kubur dan api neraka...siapa tahu..

Jangan biarkan kucing-kucing anda membiak,,kawal kelahirannya,,kehidupan mereka hanya mengikut naluri...kita yang kena kawal pembiakan mereka...

No comments:

Post a Comment