Wednesday 20 June 2012

Naneng dan anak-anak

Semalam 19.6.2012, bumi Terengganu yang telah lama panas disirami hujan rahmat kira-kira pada pukul 5.30pm. Aku pulak baru sampai di rumah, selesai mengemas dan mandi akupun terlelap di depan tv,,tiba-tiba aku dikejutkan dengan suara anak-anak kucing menjerit-jerit dibelakang rumahku. Tak lain tak bukan,,mesti ada anak-anak kucing yang terjatuh ke dalam longkang. Tanpa berlengah, akupun membuka pintu belakang rumahku,, yang dah berbulan lamanya aku tak membukanya. Aku buka pintu pagar belakang rumah dan aku mencari-cari dari manakah datangnya suara-suara kecil itu.

Ya Allah!!! seekor ibu kucing tengah sibuk menyelamatkan anak-anaknya dari dalam longkang..2 ekor dah berada di atas tebing longkang, seekor lagi hampir-hampir jatuh ke dalam longkang manakala seekor lagi masih terendam di dalam air longkang..mengalir air mata aku melihat ibu dan anak-anaknya basah kuyup. Betapa kuatnya semangat mereka berjuang untuk meneruskan hidup. Tanpa berlengah, akupun mengendong anak-anak kucing tersebut,, manakala si ibu pula jalan mengikut di belakangku.

Aku lap badan budak-budaktu dan aku masukkan dalam kotak...kemudian aku masukkan ke dalam sangkar pula,,ibunya kuberi makan. Ibu kucingni sebenarnya selalu datang makan di rumahku ketika dia bunting dulu..mungkin dia membesarkan anak-anaknya di dalam longkang di belakang rumahku..dari keadaan fizikal kucingni,,kucing ini seperti pernah ada pemiliknya...biasalah manusia,, bila dah besar,,dah bunting,,,di biarkan di luar rumah atau dibuang..jika benarlah kucing ini dibuang...maka,,aku berdoa semoga Tuhan membalikkan hatinya untuk mengasihi haiwan ini satu masa nanti...esok aku akan menghantar Naneng dan anak-anaknya ke Kemaman untuk dijaga sementara oleh seorang sahabatku..Kau bersabarlah yer Naneng,,aku akan memmbawa kau dan anak-anak kau pulang ke kampung setelah siap taman mini yang aku rancangkan...kau tolong doakan mummy yer..supaya semuanya berjalan lancar,,










****
Beribu-ribu kucing dan anjing terbiar di luar sana,,alangkah bagusnya jika setiap rakyat di negara kita adopt sekurang-kurangnya 2 ekor kucing/anjing,,tentu tiada lagi kucing/anjing yang terbiar di luar sana, tentu tiada lagi haiwan yang menderita, terbiar, kelaparan, berpenyakit dan dizalimi. Semoga satu hari nanti akan ada undang-undang yang ketat tentang kebajikan haiwan seperti di luar negara. Pendera dan sesiapa yang mengabaikan haiwan peliharaan perlu dihukum setimpal dengan apa yang mereka lakukan. 

No comments:

Post a Comment