Thursday 12 July 2012

Mak Uteh dan anak-anak balik kampung

Tibalah masanya untuk aku pulang ke kampung setelah 2 bulan lebih aku di Terengganu..Mak Uteh dan anak-anaknya aku bawa pulang bersama Harry, Bulan, Amok dan Amoi...penuh satu kereta...sehari sebelum bertolak akupun sibuk mengemas, menyusun barang-barang dan menyiapkan tempat mereka di dalam kereta...










Dalam pukul 9.30am akupun bertolak pulang,,mulanya si Uteh bising juga,,maklumlah dia tak pernah menaiki kereta..semakin jauh perjalanan lama-kelamaan diapun diam,,kekadang dia kelihatan resah juga,,kejap-kejap beralih tempat duduk...mungkin tak selesa terkurung di dalam carrier yang agak kecil untuk mereka anak-beranak.






Perjalanan selama 8 jam amat meletihkan, syukur alhamdulillah, kami semua tiba dengan selamat. Budak-budaknipun tak buat hal,,mereka langsung tak membuang dalam kereta..kalau tak, susah juga aku nak membersihkannya..









Mak Uteh dan anak-anaknya Molly, Jackie dan Abby kuletakkan dalam sangkar 3 tingkat,,kuletakkan mereka bersama geng-geng si Apang...bila dah serasi nanti aku akan lepaskan mereka berkawan..


****
Kalau nak campurkan kucing baru dan kucing lama,,,letakkan mereka dalam satu tempat di mana kucing baru diletakkan dalam sangkar dalam seminggu dua. Lama-kelamaan bau mereka dah sama,,bolehlah dilepaskan kucing baru tersebut...paling elok vaksinkan mereka sebelum mereka bercampur..bimbang kalau ada penyakit berjangkit...




No comments:

Post a Comment