Friday 10 February 2012

Apang FPV+

Feline panleukopenia virus (FPV), also known as Feline infectious enteritis, Feline distemper, feline ataxia, or cat plague, is a viral infection affecting cats, both domesticated and wild feline species. It is caused by feline parvovirus, a close relative of both type 2 canine parvovirus and mink enteritis. Once contracted, it is highly contagious and can be fatal to the affected cat. The name, panleucopenia, comes from the low white blood cell count (leucocytes) exhibited by affected animals. (Wikipedia, encyclopedia)
Dua tiga hari APANG tak aktif seperti selalu, jalan tak berapa stabil, mata bila tengok aku macam lain jer, berak agak cair (ada sekali bercampur darah). Bawa ke vet kerajaan dan swasta tapi tak ada perubahan, aku tak sedap hati bawa ke Maju Clinic di Melaka sebab di klinik BP tak cukup peralatan. Ujian darah menunjukkan APANG FPV positif, peluang hidup 50:50,,tinggallah APANG diklinik 3 hari..

Sehari sebelum ke klinik (nampak seperti  normal)

APANG takut naik kereta..duduk diam tak bergerak hinggalah sampai Melaka.
 
APANG dalam kereta senyap tak bergerak

APANG dalam wad (monyok jer muka dia)


Guling-guling seronok dapat balik rumah


***
Kalau kucing nampak pelik dari kebiasaan..tentu dia sakit...cepat-cepatlah bawa ke vet..kalau dah bawa ke vet pertama tak ada perubahan positif, bawa ke vet yang cukup peralatannya serta servis yang baik dan harga yang reasonable..jangan tertipu dengan klinik yang mengambil kesempatan dengan charge yang tak munasabah dengan rawatan yang diberi.

No comments:

Post a Comment